Możliwości oraz zagrożenia wynikające z zawarcia aliansu

Porozumienia, które zostały podpisane przez PLL LOT S.A. i British Airways, American Airlines oraz Deutsche BA są ważnym elementem startegii narodowego przewoźnika. Zapewniają one partnerom LOT-u możliwość mocnego wejścia na polski rynek, który jest jednym z najbardziej lukratywnych wśród krajów Europy Środkowej. Składa się na to prawie 50-cio milionowa grupa potencjalnych klientów, obywatele Polski wraz z Polonią, oraz nowoczesna infrastruktura lotniskowa mogąca obsłużyć ponad cztery miliony pasażerów oraz ponad pięćdziesiąt tysięcy ton ładunków rocznie. Dobrze wyszkolony personel oraz niskie koszty siły roboczej są także mocnymi czynnikami zachęcającymi. Nie bez znaczenia pozostaje fakt posiadania najmłodszej oraz najnowocześniejszej floty eksploatowanej przez LOT. Był to jeden z czynników, który zachęcił British Airways do nawiązania współpracy właśnie z LOT-em, jak na razie jedynym partnerem brytyjskiego przewoźnika w Europie Centralnej.

Głównym atutem polskiego przewoźnika jest także port w Warszawie, który mógłby stać się ważnym, dla naszych partnerów, punktem tranzytowym w połączeniach z krajami byłego ZSRR oraz państwami wschodu. W największych portach Europy poprzez ciągłe zwiększanie częstotliwości połączeń możliwości obsługi pasażerów na najwyższym poziomie z roku na rok zmniejszają się co sprawia, że atrakcyjność słabo wykorzystanej Warszawy wzrasta. Można przypuszczać, że odpowiednia polityka realizowana wspólnie przez LOT oraz PPL (Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze) podniesie rangę Warszawy, która się jednym z głównych portów w Europie.

Dla strony amerykańskiej oferowanie swoich usług wspólnie z LOT-em to możliwość wyraźnego zaistnienia na rynku europejskim, ponieważ obecnie przewoźnik ten obecnie obsługuje zaledwie około dwadzieścia portów na naszym kontynencie. Dzięki umowie z LOT-em logo American Airlines coraz częściej ukazuje się w różnych portach Europy, razem z logo LOT-u, przez co firma ta jest bardziej widoczna na tym rynku.

Współpraca z przewoźnikiem brytyjskim oraz niemieckim pozwoli umocnić pozycję LOT-u na naszym kontynencie oraz zwiększy częstotliwość połączeń między naszymi krajami. Deutsche BA jest linią obsługującą połączenia wewnątrz Niemiec, dzięki czemu znak LOT-u znajdzie się w większości portów tego kraju a także oferta połączeń naszego przewoźnika ulegnie ogromnemu poszerzeniu. To, że LOT razem z Deutsche BA oraz British Airways obsługuje te właśnie połączenia może znacznie podnieść prestiż oraz zaufanie do polskiego przewoźnika.

Dla LOT-u największą korzyścią wynikającą z zawarcia porozumień powinno być to, że polski przewoźnik postrzegany będzie jako Global carrier, tzn. firma będąca w stanie zbierać pasażerów z wielu punktów na świecie I przewozić na swych trasach daleko dystansowych. Uczynienie wspólnej oferty jak najbardziej atrakcyjnej dla klientów poprzez ciągłe jej wzbogacanie nowymi połączeniami może tylko podnieść konkurencyjność towarzystw uczestniczących w aliansie. Pasażer korzystający z usług firm tworzących alians będzie mógł podróżować taniej oraz szybciej. Towarzystwa dzięki współpracy będą mogły w lepszym stopniu wykorzystywać swoje możliwości przewozowe. Korzyści powinny być obopólne, tzn. pasażer podróżujący np. na trasie Bangkok – Warszawa – New York – Miami oddaje bagaż w Bangkoku i odbiera dopiero w Miami przez co lot staje się mniej uciążliwy, ponieważ podczas kolejnych przesiadek bagażem zajmują się pracownicy firm wchodzących w skład porozumienia.

Zwiększenie siatki połączeń oraz koordynacja rozkładów lotów powinny zapewnić pasażerom wygodne połączenia między poszczególnymi krajami a towarzystwom możliwość zaistnienia na wielu rynkach. Wynik powinien być tylko jeden – redukcja kosztów oraz zwiększanie wpływów czyli jedne z podstawowych przesłanek zawierania aliansów. Wyraźnie daje się zauważyć, że podstawowym powodem zawierania aliansów jest ciągłe szukanie oszczędności

Niestety oprócz korzyści wynikających z konsolidacji jest także wiele zagrożeń, których efektem może być całkowite fiasko porozumienia. Aby uchronić się przed niekorzystnym wynikiem aliansu należy maksymalnie skoncentrować się nad wszystkimi aspektami połączenia w trakcie początkowych negocjacji. Umowa która w optymalny sposób zadawala wszystkie strony oraz której treść będzie spójna z polityką

Możliwości oraz korzyści wynikających z zawarcia porozumienia jest bardzo wiele ale jest także ogromna liczba zagrożeń, czyhających na partnerów, które mogą spowodować małą efektywność aliansu, prowadzącą do zerwania współpracy. Dlatego chciałbym jeszcze raz podkreślić ogromne znaczenie procesu negocjacyjnego poprzedzającego podpisanie właściwej umowy. Alians powinien przynosić długookresowe korzyści dla wszystkich stron. O tym muszą być przekonani wszyscy partnerzy i dlatego ustalenie wspólnej strategii działania, zasad współpracy oraz planu realizacji postanowień umowy powinny być zaznaczone a także zaakceptowane przez wszystkie strony. Szanse, możliwości, korzyści jak również zagrożenia należy przedstawić przed podpisaniem umowy. Jasne zaprezentowanie wszystkich aspektów konsolidacji powinno wpłynąć na wzrost zaangażowania wszystkich stron a w efekcie na osiągnięcie założonych celów.

Zawarcie aliansu przez linie lotnicze przynosi wiele korzyści, ale wiąże się również z pewnymi zagrożeniami. Główne możliwości, jakie wynikają z takiej współpracy, to przede wszystkim rozszerzenie siatki połączeń, co pozwala na oferowanie pasażerom dostępu do większej liczby tras i lotnisk na całym świecie. Linie lotnicze mogą także czerpać korzyści ze wspólnych programów lojalnościowych, które umożliwiają pasażerom gromadzenie punktów i mile na różnych liniach w ramach jednego aliansu, co zwiększa ich zaangażowanie i lojalność. Kolejnym atutem aliansów jest optymalizacja kosztów operacyjnych poprzez wspólne wykorzystywanie zasobów, takich jak obsługa bagażowa, centra serwisowe czy wspólne saloniki lotniskowe. Dzięki temu linie mogą znacznie zmniejszyć koszty operacyjne. Współpraca aliansowa pozwala także na lepszą synchronizację rozkładów lotów, co ułatwia pasażerom przesiadki i skraca czas oczekiwania na lotniskach. Zawarcie aliansu zwiększa konkurencyjność poszczególnych linii lotniczych na rynku globalnym, umożliwiając im konkurowanie z większymi przewoźnikami oraz oferowanie pasażerom szerszej oferty.

Jednakże zawarcie aliansu niesie ze sobą także pewne zagrożenia. Jednym z głównych wyzwań jest możliwość utraty tożsamości marki, ponieważ linie lotnicze w aliansie mogą być zmuszone do kompromisów, które mogą osłabić ich indywidualny wizerunek. Problemy z koordynacją różnych standardów obsługi klienta między członkami aliansu mogą prowadzić do niejednolitych doświadczeń pasażerów, co osłabia zaufanie do całej grupy. Ponadto linie lotnicze w aliansie stają się bardziej uzależnione od kondycji finansowej swoich partnerów, co może prowadzić do problemów w przypadku kłopotów finansowych jednej z linii, jak miało to miejsce w przypadku Swissair w aliansie Qualiflyer. Zawarcie aliansu może również ograniczać elastyczność operacyjną linii lotniczych, ponieważ muszą one brać pod uwagę interesy innych członków, co utrudnia szybkie dostosowanie się do zmieniających się warunków rynkowych. Dodatkowym zagrożeniem jest ryzyko wewnętrznej konkurencji między członkami aliansu, szczególnie na rynkach, gdzie linie oferują podobne trasy. To może prowadzić do napięć i konfliktów interesów, co osłabia współpracę.

5/5 - (1 vote)
image_pdf