Zakończenie pracy Akty prawa miejscowego

W konkluzji trafne wydaje się jedno stanowisko: w dziedzinach należących do rzeczowego zakresu działania rad gmin oraz ich zarządów, poza uprawnieniami prawotwórczymi urządzonymi na zasadzie gene‌ralnej klauzuli kompetencyjnej, dotyczącymi ,,przepisów porządko‌wych” w rozumieniu art. 40 ust. 3 i art. 41 ust. 2, a także w znacznie węższym zakresie dotyczącymi ,,statutów” gmin i innych spraw wymienionych … Czytaj dalej

Rola prawa miejscowego

Miejsce i rola aktów prawotwórczych stanowionych przez organy samorządu terytorialnego i inne organy lokalne w całokształcie form działania stosowanych przez te podmioty (decyzje prawa po‌wszechnego, decyzje wewnętrzne, działania nadzorczo-kontrolne, koordynacyjne, społeczno-organizatorskie) są — ogólnie biorąc — uwarunkowane funkcją prawa w życiu współczesnego społeczeństwa i państwa. Wielu autorów podkreśla doniosłe znaczenie prawa jako środka poczynań władzy … Czytaj dalej

Procedura stanowienia aktów praca miejscowego

Można wyróżnić dwie podstawowe formy procesu kształtowania przepisów (norm) prawnych: w drodze jednostronnych decyzji (aktów) prawotwórczych oraz w drodze czynności dwu- lub wielostronnych. Pierwszą formę tworzenia prawa miejscowego — podobnie również prawa stanowionego na stopniu organów centralnych — można zdefiniować jako doniosłą prawnie czynność konwencjonalną kompetentnego organu państwa (lub innego podmiotu uprawnionego), poprzez którą organów … Czytaj dalej

Podstawa prawna aktów prawotwórczych o charakterze ,,przepisów porządkowych

Co do podstawy prawnej aktów prawotwórczych o charakterze ,,przepisów porządkowych” ustawa o samorządzie terytorialnym rozróżnia dwie sytuacje. Na podstawie ogólnej klauzuli kompetencyjnej mogą być podejmowane tylko uchwały i zarządzenia zawierające przepisy porządkowe w podanym zakresie. Pod tym względem instytucja „przepisów porządkowych” nawiązuje do dawnej instytucji ,,rozporządzeń porządkowych”, uchy‌lonej ustawą z 1964 r. (art. 13) oraz … Czytaj dalej

Akty prawa miejscowego

„Zasada samorządności wymaga, żeby ludność danej jednostki podziału terytorialnego w osobach swych przedstawicieli była ustawowo uprawniona do regulowania – w sposób nie uchybiający przepisom wydanym przez władze wyższego rzędu i z mocą obowiązującą tylko na terytorium danej jednostki samorządowej – tych dziedzin życia społecznego, które są objęte zakresem kompetencji samorządu” [Mała encyklopedia prawa, Warszawa 1959, … Czytaj dalej

Rodzaje i zakres obowiązywania prawa miejscowego

Twierdzenia o zasięgu obowiązujących aktów prawodawczych muszą być zawsze zrelatywizowane do: 1. danego badanego systemu prawa, 2. określonego momentu czasowego, 3. określonego obszaru danego państwa, 4. poszczególnych kręgów osób, do których skierowano zawarte w danym akcie normy obowiązujące. Rozpatrując zasięg aktów prawodawczych w czasie, koncen‌trujemy się na momencie początkowym i końcowym ich mocy obo‌wiązującej. Przyjmuje … Czytaj dalej

Kompetencje terenowych organów publicznych do stanowienia prawa miejscowego.

Kwestia zakresu kompetencji prawotwórczych organów samo‌rządu terytorialnego może też być rozważana przy uwzględnieniu tzw. zdolności przerobowej sesji rad. Pod rządem dawniejszego ustawodaw‌stwa wyrażono obawę, że „skoncentrowanie całokształtu działalności uchwałodawczej w jednym organie (to znaczy przyjęcie jej przez radę narodową) […] napotykałoby w rzeczywistości na poważne trudno‌ści” [S. Zawadzki, Teoretyczne aspekty reformy władz terenowych, „Państwo i … Czytaj dalej

Problem prawa naturalnego i prawa zwyczajowego jako źródeł prawa RP

Konstytucja przyjmuje zamknięty katalog źródeł prawa. Należy jednak też zwrócić uwa‌gę na źródła prawa, które często uznaje się jedynie za elementy prawa konstytucyjnego. Są to: prawo naturalne i prawo zwyczajowe. Prawo naturalne Nie ma jednej, powszechnie przyjętej definicji prawa natury [B. Banaszak, Prawo konstytucyjne…, op. cit., s. 163.]. Większość przedstawicieli nauki prawa nie traktuje go … Czytaj dalej

Inne źródła prawa

Katalog aktów prawnych zawartych w Rozdziale III Konstytucji nie jest wyczerpujący, nie zawsze jest też jasno określony charakter prawny tych aktów które zostały wymienione poza tym rozdziałem. Zróżnicowany walor prawny będą mieć uchwały Sejmu i Senatu (art. 120) – część z nich nie ma charakteru normatywnego: w formie uchwał Sejm (Senat) podejmuje wszelkie rozstrzygnięcia o … Czytaj dalej

image_pdf