Wstęp – czyli czego nie pisać na początku…

część 1

Wstęp i zakończenie pracy magisterskiej (bądź licencjackiej) wbrew pozorom należą do jej najtrudniejszej części. Nie dość że w wstęp i zakończenie piszemy po napisaniu pracy magisterskiej, to jeszcze wstępy (i zakończenia) są najuważniej czytane przez recenzentów. Tak, a to wszystko z powodu, że musi się w nim znaleźć esencja Twojej pracy, jej główna myśl, przesłanki, wnioski itd. .

Wstęp powinien (oczywiści dotyczy to o profilu prac humanistycznym, bowiem w nie każdej pracy techniczne, da się umieścić poniższe elementy) zawierać

  • sprecyzowanie – jakiego tematu dotyczy Twoja praca, czym się w niej zajmujesz; pamiętaj aby cały czas trzymać się w ryzach – praca nie powinna odbiegać od głównego temat!; dyscyplina, dyscyplina i jeszcze raz dyscyplina w pisaniu – Twoja praca rozrośnie się do ogromnych rozmiarów jeżeli za bardzo wdasz się w szczegóły (wiem coś o tym) ;
  • wyjaśnienie – dlaczego taki a nie inny temat pracy magisterskiej wybrałeś (Drogi Czytelniku). Powodów może być mnóstwo np: na interesujący Cię temat jest mało literatury; bo kwestie, które poruszasz, stały się ostatnio niezwykle aktualne, poruszające itp; bo promotor nie znał się na Twoim temacie…(ja tak miałem 🙂 ) ;
  • tezę – każda bardzo dobra praca magisterska moim zdaniem powinna stawiać tezę (tezy), której rozwinięcie (potwierdzenie) obalenie stanowi treść pracy, a którą w zakończeniu powtarzasz stwierdzając, że tezę (tezy) te potwierdziłeś, obaliłeś, częściowo potwierdziłeś (dlaczego) swą pracą;
  • metody badawczej – musisz napisać we wstępie, czy posługiwałeś się analizą dokumentów, czy metodą historyczną (analizą wydarzeń z przeszłości), czy może komparatystyczną (porównanie dwóch zjawisk, organizmów, instytucji…), albo też korzystałeś z własnego kwestionariusza – ankiety (dotyczy zwłaszcza nauk społecznych) i na tej podstawie opracowywałeś dane statystyczne; przy czym powinieneś wskazać główną metodę, którą się posługujesz.

część 2

Dzisiaj chciałem opisać kolejne elementy które mogą być umieszczone we wstępie. W części pierwszej pisałem o czymś takim jak: sprecyzowanie, wyjaśnienie, teza, metoda badawcza.
A dzisiaj będzie o:

  • ograniczniki – czyli stwierdzenia, które fragmenty swojej pracy świadomie zawężasz; wiesz przecież, że nie wszystkie sprawy dotyczące Twego tematu muszą się zawierać w pracy, rzeczy oczywistych nie musisz przecież opisywać dokładnie, wykraczając przy tym poza temat; jednak nie musi tego wiedzieć recenzent i do niego kierujesz słowa „wiem, że o tym i o tym można napisać więcej, ale z braku miejsca i z tego prostego powodu, że za bardzo wykracza to poza sedno i główne zagadnienia nas interesujące, ograniczam się jedynie do lekkiego zaznaczenia tego problemu, bez wdawania się w zbędne, moim zdaniem, szczegóły”;
  • treść pracy – pokrótce przedstawiasz kolejne rozdziały, ich meritum, układ, także z niewielkim uzasadnieniem; możesz tu także zwrócić uwagę czytającego na co bardziej istotne fragmenty Twej pracy, na przewodnie myśli i najważniejsze sprawy;
  • źródła – we wstępie powinieneś też przedstawić źródła, z jakich korzystałeś przy pisaniu pracy; nie chodzi tu oczywiście o bibliografię (o niej będzie później), ale o to, skąd wziąłeś informacje do pisania; czy głównie posługiwałeś się źródłami internetowymi, czy materiałami rządowymi (różnych instytucji i organizacji), czy korzystałeś z rozmaitych raportów i badań, oprócz tego – najważniejszych podręczników; nie musisz wymieniać wszystkiego, wystarczy, że napiszesz, które źródła były dla Ciebie najbardziej pomocne, które najmniej, a nawet możesz trochę ponarzekać, że materiałów dotyczących jakiegoś konkretnego rozwiązania brakuje (w związku z czym Ty postanowiłeś zapełnić tę luką swą pracą…);
    Jeśli masz z tym problem to zapytaj swojego promotora, powinien Ci doradzić co i jak.
  • kilka słów na zakończenie wstępu, dla spięcia go klamrą, aby nie urywał się w połowie akapitu; wstęp bowiem tworzy swoistą, do pewnego stopnia zamkniętą literacko całość i ładnie jest napisać zdanie – dwa „od siebie” (ale nie za bardzo osobiście!) w stylu „Mam nadzieję, że niniejsza praca przyczyni się do lepszego poznania zasad funkcjonowania…” czegoś tam.

W taki sposób mamy napisany wstęp ale PAMIĘTAJ O TYM ŻE WSTĘP PISZEMY NA KOŃCU!!!

5/5 - (1 vote)
image_pdf