Jak już sygnalizowano, trzema głównymi sposobami wyrażania buntu wobec rzeczywistości przez badanych hip-hopowców pozostają: sposób postrzegania świata, wypowiadania się i bycia. Ankietowani zapytani o środki ekspresji tego buntu (wyrażanego przez trzy wskazane sposoby) wskazywali najczęściej na graffiti (56,25%) oraz rymowanie (49,11%), które są głównymi środkami wykorzystywanymi do wypowiadania się (zatem komunikowaniu otoczeniu swojego buntu), wyrażania sposobu postrzegania świata i swojego jestestwa. Na graffiti i rymowanie jako środki wykorzystywane do wyrażania buntu wobec rzeczywistości wskazywali przede wszystkim respondenci posiadający wykształcenie gimnazjalne – tabela 7.
Tabela 7. Środki ekspresji uważane za najwłaściwszy sposób ekspresji buntu ze względu na wykształcenie (A=112)
Lp. | Odpowiedź | BADANI | |||||||||||
O | P | G | Z | Ś | W | ||||||||
L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
1. | Rymowanie | 55 | 49,11 | 7 | 6,25 | 23 | 20,54 | 17 | 15,18 | 27 | 24,11 | 4 | 3,57 |
2. | Gestykulacja | 41 | 36,61 | 2 | 1,79 | 10 | 8,93 | 19 | 16,96 | 10 | 8,93 | 0 | 0,00 |
3. | Ubiór | 40 | 35,71 | 4 | 3,57 | 11 | 9,82 | 7 | 6,25 | 16 | 14,29 | 2 | 1,79 |
4. | Sposób bycia | 43 | 38,39 | 8 | 7,14 | 7 | 6,25 | 10 | 8,93 | 15 | 13,39 | 3 | 2,68 |
5. | Graffiti | 63 | 56,25 | 10 | 8,93 | 25 | 22,32 | 10 | 8,93 | 14 | 12,50 | 4 | 3,57 |
6. | Taniec | 31 | 27,68 | 4 | 3,57 | 4 | 3,57 | 12 | 10,71 | 9 | 8,04 | 2 | 1,79 |
Dane nie sumują się do 100,00% z uwagi na możliwość wybrania kilku wariantów odpowiedzi. Legenda: L- liczba, O – ogół, % O – procent ogółu, P – wykształcenie podstawowe, G-wykształcenie gimnazjalne, Z – wykształcenie zawodowe, Ś – wykształcenie średnie, W-wykształcenie wyższe Źródło: opracowanie własne, 2013.
Źródło: Opracowanie własne
Z tabeli 7 wynika (jak już podkreślano), że nadrzędnym środkiem ekspresji buntu pozostaje graffiti. Jest ono wyrazem przynależności do subkultury hip-hopu. Jest tak dlatego, że jednym z ważniejszych elementów wyróżniających subkultury młodzieżowe są założenia ideologiczne. Ideologie subkultur rzadko są formułowane w programach czy manifestach. Ich poszczególne elementy z reguły zawarte są w wypowiedziach przedstawicieli danych środowisk, w publikowanych gazetkach, piosenkach, czy też w innych formach „sztuki” uprawianej w ramach ruchów subkulturowych, przede wszystkim w napisach, czy rysunkach na murach Poglądy członków subkultur można przedstawić jako radykalnie uproszczoną doktrynę liberalizmu, w której podkreśla się wartości takie jak wolność jednostki, swoboda wyboru własnego życia, sposobu myślenia czy doświadczania świata. Ideologia ta sprzeciwia się przymusowi norm społecznych, naciskowi autorytetów i wszelkich instytucji, nie ceni tradycji, natomiast po drugiej stronie stawia wspólnotę wolnych i poszukujących „odpowiedniej drogi życia” jednostek. Wolnościowa doktryna subkultur wyrażana jest najczęściej właśnie w graffiti. Sztuka subkultur, niezależnie od formy, w jakiej się przejawia, jest zawsze artystycznym manifestem ich ideologii.
Respondenci zapytani o to, jakie są przyczyny ich buntu najczęściej wskazywali na: problemy w życiu prywatnym (59,82% wskazań bez wyraźnej różnicy w odpowiedziach biorąc pod uwagę wiek ankietowanych), ogólne problemy społeczne (43,75%, wskazania pozostawały najbardziej typowe dla starszej grupy wiekowej), problemy w środowisku rówieśniczym (42,86%, wskazania najbardziej typowe dla starszej grupy wiekowej) i problemy w środowisku rodzinnym (41,96%, odpowiedzi najbardziej typowe dla respondentów zakwalifikowanych do młodszej grupy wiekowej)- tabela 8.
Tabela 8. Przyczyny buntu respondentów ze względu na wiek (N=112)
Lp. | Odpowiedź | BADANI | |||||
OGÓŁEM | od 12 do16 lat | od 17 do powyżej 19 lat | |||||
L | % | L | % | L | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
1. | Problemy w środowisku rodzinnym | 47 | 41,96 | 26 | 23,21 | 21 | 18,75 |
2. | Problemy w środowisku szkolnym | 26 | 23,21 | 10 | 8,93 | 16 | 14,29 |
3. | Problemy w środowisku rówieśniczym | 48 | 42,86 | 19 | 16,96 | 29 | 25,89 |
4. | Problemy w życiu prywatnym | 67 | 59,82 | 36 | 32,14 | 31 | 27,68 |
5. | Poczucie ogólnego niezrozumienia | 37 | 33,04 | 17 | 15,18 | 20 | 17,86 |
6. | Ogólne problemy społeczne (np. podziały klasowe, nierówności ekonomiczne między warstwami społecznymi) | 49 | 43,75 | 20 | 17,86 | 29 | 25,89 |
7. | System władzy w Polsce | 25 | 22,32 | 9 | 8,04 | 16 | 14,29 |
8. | Raczej nie uważam się za człowieka zbuntowanego | 21 | 18,75 | 9 | 8,04 | 12 | 10,71 |
Legenda: L – liczba
Dane nie sumują się do 100,00% z uwagi na możliwość wybrania kilku wariantów odpowiedzi. Źródło: opracowanie własne, 2013.
Źródło: Opracowanie własne
Odpowiedzi badanych wskazują, że odczuwają oni frustrację i niezadowolenie z powodu problemów zarówno prywatnych (środowisko rodzinne, rówieśnicze, zawodowe), jak i ogólnospołecznych (czyli np. podziały klasowe, nierówności, ekonomiczne nierówności między warstwami społecznymi). Ta frustracja i niezadowolenie w wyniki dostrzeganych problemów w różnych sferach jest komunikowana otoczeniu poprzez przede wszystkim graffiti i rymowanie, które pozostają niezbywalnymi komponentami kultury hip-hop.
Jednym ze sposobów ekspresji niezadowolenia może być używanie wulgaryzmów. Ankietowani w większości (63,39%) przyznali, że zdarza im się używać wulgarnego jeżyka i pogardliwych określeń w celu uzewnętrznienia swojego niezadowolenia. Interesujący jest fakt, że im respondent starszy, tym rzadziej przyznawał się do tego faktu. W związku z tym, świadomość używania tego rodzaju języka z wiekiem rośnie. Może wynikać to z kilku przyczyn. Po pierwsze, teksty utworów hip-hopowych są bardzo często nasycone wulgarnym jeżykiem. Jest to celowe, ponieważ przekaz ma mieć charakter „dobitny”, silnie wpływać na warstwę emocjonalną. Ten wpływ jest szczególnie duży w odniesieniu do jednostek młodych i bardzo młodych, które doświadczają socjalizacji do życia w społeczeństwie. Po drugie, odruch używania wulgaryzmów może być wzmocniony (poza słuchaniem tekstów hip-hopowych) przebywaniem w środowisku, w którym używa się tego rodzaju języka. W konsekwencji, młody człowiek „bombardowany” wulgaryzmami w swoim środowisku, może zinterioryzować ten sposób wypowiadania się i używać go bardzo często bądź wyłącznie w sytuacji pragnienia wyrażenia swojego niezadowolenia. Świadomość negatywnego wpływu używania wulgaryzmów z wiekiem może wzrastać, gdyż człowiek uświadamia sobie, że sposób jego wypowiedzi buduje jego społeczny wizerunek, a tym samym odbiór społeczny – tabela 9.
Tabela 9. Używanie wulgarnego języka i pogardliwych określeń w celu uzewnętrznienia swojego niezadowolenia (A=112)
Lp. | Odpowiedź | BADANI | |||||||||||
O | P | G | Z | Ś | W | ||||||||
L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
1. | Zdecydowanie
tak |
36 | 32,14 | 9 | 8,04 | 12 | 10,71 | 9 | 8,04 | 6 | 5,36 | 0 | 0,00 |
2. | Raczej tak | 35 | 31,25 | 3 | 2,68 | 10 | 8,93 | 11 | 9,82 | 11 | 9,82 | 0 | 0,00 |
3. | Trudno
powiedzieć |
11 | 9,82 | 0 | 0,00 | 4 | 3,57 | 0 | 0,00 | 7 | 6,25 | 0 | 0,00 |
4. | Raczej nie | 22 | 19,64 | 0 | 0,00 | 9 | 8,04 | 1 | 0,89 | 10 | 8,93 | 2 | 1,79 |
5. | Zdecydowanie
nie |
8 | 7,14 | 0 | 0,00 | 2 | 1,79 | 0 | 0,00 | 2 | 1,79 | 4 | 3,57 |
6. | RAZEM | 112 | 100,00 | 12 | 10,71 | 37 | 33,04 | 21 | 18,75 | 36 | 32,14 | 6 | 5,36 |
Legenda: L – liczba, P – wykształcenie podstawowe, G- wykształcenie gimnazjalne, Z – wykształcenie zawodowe, Ś – wykształcenie średnie, W – wykształcenie wyższe Źródło: opracowanie własne, 2013.
Źródło: Opracowanie własne
Jeżeli chodzi o miejsca, w których ankietowani pozwalają sobie na używanie wulgarnego języka to najczęściej wskazywali oni na dom (51,22%) i grupę znajomych (60,98%), bez wyraźnej różnicy w odpowiedziach badanych biorąc pod uwagę ich poziom wykształcenia – tabela 10.
Używanie wulgarnych sformułowań w środowisku rodzinnym może powodować konflikty, chyba, że rodzina również posługuje się podobnym językiem. Natomiast, wskazując na grupę rówieśniczą, ankietowani potwierdzili, że również ich najbliższe otoczenie znajomych i przyjaciół posługuje się i/lub akceptuje wulgarne wypowiadanie się.
Tabela 10. Miejsca, w których respondenci pozwalają sobie używanie na wulgarnego języka i pogardliwych określeń w celu uzewnętrznienia swojego niezadowolenia ze względu na wykształcenie (N=82)
Lp. | Odpowiedź | BADANI | |||||||||||
O | P | G | Z | Ś | W | ||||||||
L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | L | % | ||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 |
1. | Miejsce nie ma żadnego znaczenia, tam gdzie aktualnie się znajduję | 22 | 26,83 | 8 | 9,76 | 6 | 7,32 | 4 | 4,88 | 4 | 4,88 | 0 | 0,00 |
2. | W domu | 42 | 51,22 | 2 | 2,44 | 10 | 12,20 | 14 | 17,07 | 16 | 19,51 | 0 | 0,00 |
3. | W szkole | 12 | 14,63 | 0 | 0,00 | 4 | 4,88 | 3 | 3,66 | 5 | 6,10 | 0 | 0,00 |
4. | W grupie znajomych | 50 | 60,98 | 10 | 12,20 | 17 | 20,73 | 11 | 13,41 | 12 | 14,63 | 0 | 0,00 |
Dane nie sumują się do 100,00% z uwagi na możliwość wybrania kilku wariantów odpowiedzi. Legenda: L – liczba, P – wykształcenie podstawowe, G- wykształcenie gimnazjalne, Z-wykształcenie zawodowe, Ś – wykształcenie średnie, W – wykształcenie wyższe Źródło: opracowanie własne, 2013.
Źródło: Opracowanie własne
Wulgarny język jest wykorzystywany najczęściej celem wyładowania negatywnych emocji, co potwierdza, że jest on jednym z głównych językowych sposobów werbalizowania swojego niezadowolenia przez respondentów. – tabela 10.