Charakterystyka sektora transportu lotniczego na świecie

Transport lotniczy jest najnowocześniejszym, najbardziej dynamicznie rozwijającym się oraz najbezpieczniejszym rodzajem transportu. Jest bezkonkurencyjny pod względem szybkości przewozu. Wykazuje swe zalety na długich trasach oraz na obszarach bezludnych i słabo zaludnionych. Wymaga jednak zaangażowania poważnych środków kapitałowych i zatrudnienia wysoko kwalifikowanych kadr. Stąd też na jego dynamiczny rozwój pozwolić mogą sobie kraje o odpowiednim poziomie rozwoju gospodarczo-społecznego. Mimo to, międzynarodowe porty lotnicze znajdują się we wszystkich krajach świata i tylko nieliczne małe państwa nie posiadają własnych przedsiębiorstw lotniczych.

Główną rolę w transporcie lotniczym odgrywa przewóz pasażerów (ponad 70%), mniejszą towarów (25%) i poczty (ok. 3%). Jednak wzrastająca wymiana handlowa sprawia, iż spada procentowy udział przewozów pasażerskich na rzecz towarów. Łączna długość sieci lotniczej na świecie wynosi około 8 mln km. Obejmuje ona swym zasięgiem kilkadziesiąt tysięcy portów lotniczych, w tym kilkaset o znaczeniu międzynarodowym. Obsługują je samoloty, które wykorzystuje się zarówno do przewozów wewnętrznych, jak i międzynarodowych. Ruch wewnętrzny jest najsilniej rozwinięty w państwach o dużej powierzchni, głównie w USA, Australii i na terenie byłego ZSRR, natomiast przewozy międzynarodowe największą koncentrację wykazują na trasach:

– Europa Zachodnia-Ameryka Północna,

– USA-Ameryka Łacińska,

– USA-Japonia,

– Europa Zachodnia-Bliski Wschód,

– Europa Zachodnia-Rosja,

– Europa Zachodnia-Azja Południowa,

– Europa Zachodnia-Ameryka Południowa.

Lata 1997-2001 są okresem dawno nie spotykanego boomu w przewozach lotniczych. Według danych Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO-Intemational Civil Aviation Organization) w 1997 r. przewieziono na świecie rekordową liczbę 1,5 mld pasażerów, czyli o ponad 7% więcej niż w roku poprzednim. Perspektywy dla międzynarodowego rynku przewozów lotniczych są dobre. Ożywienie w światowym ruchu lotniczym jest szacowane na około 5% rocznie w ciągu najbliższych 20 lat. Najszybciej mają wzrastać przewozy długodystansowe, głównie międzykontynentalne. Dynamiczny wzrost przewozów wynika między innymi ze spadku cen biletów lotniczych. Średnio spadają one o około 1% rocznie. Towarzyszy temu wzrost średniego wykorzystania miejsc w samolotach oraz zysków linii lotniczych. Na początku lat 90-tych gospodarka polska otwarta została dla wolnej konkurencji, co oznaczało dla wielu przedsiębiorstw konieczność dostosowania się do różnych warunków działania. PLL LOT S.A. znalazły się również w nowej, nieznanej dotąd rzeczywistości. Brak doświadczeń, sytuacja na rynku międzynarodowym, dążenie do globalizacji spowodowały, że polski przewoźnik aby sprostać wymogom rynku rozpoczął procesy dostosowawcze, przygotowano program restrukturyzacji, podjęto formułowanie i wdrażanie nowej strategii organizacji. Jednym z kierunków działania było podjęcie poszukiwań partnerów strategicznych do współpracy na międzynarodowym rynku przewozów lotniczych. W połowie lat 90-tych podjęte zostały decyzje z kim działać i obecnie pozostaje jedynie opracowanie takiej formuły porozumienia aby umożliwiła ona przeciwdziałanie ogromnej konkurencji, ekspansję oraz wzmocnić pozycji polskiego przewoźnika zarówno na rynku amerykańskim jak i europejskim.

Oddaj swój głos ne tę pracę
image_pdf

Dodaj komentarz