Transport lotniczy jest najnowocześniejszym, najbardziej dynamicznie rozwijającym się oraz najbezpieczniejszym rodzajem transportu. Jest bezkonkurencyjny pod względem szybkości przewozu. Wykazuje swe zalety na długich trasach oraz na obszarach bezludnych i słabo zaludnionych. Wymaga jednak zaangażowania poważnych środków kapitałowych i zatrudnienia wysoko kwalifikowanych kadr. Stąd też na jego dynamiczny rozwój pozwolić mogą sobie kraje o odpowiednim poziomie rozwoju gospodarczo-społecznego. Mimo to, międzynarodowe porty lotnicze znajdują się we wszystkich krajach świata i tylko nieliczne małe państwa nie posiadają własnych przedsiębiorstw lotniczych.
Główną rolę w transporcie lotniczym odgrywa przewóz pasażerów (ponad 70%), mniejszą towarów (25%) i poczty (ok. 3%). Jednak wzrastająca wymiana handlowa sprawia, iż spada procentowy udział przewozów pasażerskich na rzecz towarów. Łączna długość sieci lotniczej na świecie wynosi około 8 mln km. Obejmuje ona swym zasięgiem kilkadziesiąt tysięcy portów lotniczych, w tym kilkaset o znaczeniu międzynarodowym. Obsługują je samoloty, które wykorzystuje się zarówno do przewozów wewnętrznych, jak i międzynarodowych. Ruch wewnętrzny jest najsilniej rozwinięty w państwach o dużej powierzchni, głównie w USA, Australii i na terenie byłego ZSRR, natomiast przewozy międzynarodowe największą koncentrację wykazują na trasach:
– Europa Zachodnia-Ameryka Północna,
– USA-Ameryka Łacińska,
– USA-Japonia,
– Europa Zachodnia-Bliski Wschód,
– Europa Zachodnia-Rosja,
– Europa Zachodnia-Azja Południowa,
– Europa Zachodnia-Ameryka Południowa.
Lata 1997-2001 są okresem dawno nie spotykanego boomu w przewozach lotniczych. Według danych Międzynarodowej Organizacji Lotnictwa Cywilnego (ICAO-Intemational Civil Aviation Organization) w 1997 r. przewieziono na świecie rekordową liczbę 1,5 mld pasażerów, czyli o ponad 7% więcej niż w roku poprzednim. Perspektywy dla międzynarodowego rynku przewozów lotniczych są dobre. Ożywienie w światowym ruchu lotniczym jest szacowane na około 5% rocznie w ciągu najbliższych 20 lat. Najszybciej mają wzrastać przewozy długodystansowe, głównie międzykontynentalne. Dynamiczny wzrost przewozów wynika między innymi ze spadku cen biletów lotniczych. Średnio spadają one o około 1% rocznie. Towarzyszy temu wzrost średniego wykorzystania miejsc w samolotach oraz zysków linii lotniczych. Na początku lat 90-tych gospodarka polska otwarta została dla wolnej konkurencji, co oznaczało dla wielu przedsiębiorstw konieczność dostosowania się do różnych warunków działania. PLL LOT S.A. znalazły się również w nowej, nieznanej dotąd rzeczywistości. Brak doświadczeń, sytuacja na rynku międzynarodowym, dążenie do globalizacji spowodowały, że polski przewoźnik aby sprostać wymogom rynku rozpoczął procesy dostosowawcze, przygotowano program restrukturyzacji, podjęto formułowanie i wdrażanie nowej strategii organizacji. Jednym z kierunków działania było podjęcie poszukiwań partnerów strategicznych do współpracy na międzynarodowym rynku przewozów lotniczych. W połowie lat 90-tych podjęte zostały decyzje z kim działać i obecnie pozostaje jedynie opracowanie takiej formuły porozumienia aby umożliwiła ona przeciwdziałanie ogromnej konkurencji, ekspansję oraz wzmocnić pozycji polskiego przewoźnika zarówno na rynku amerykańskim jak i europejskim.