część praktyczna pracy „Wpływ reklamy na proces decyzyjny konsumenta na podstawie firmy…”
6.1. Dobór metod badawczych i narzędzie badawcze
Do opisu doboru próby użyto pięciopunktowego schematu:
- Zdefiniowanie populacji badanej.
Jednostką próby są klienci firmy HI TEC NUTRITION. Są to również ludzie uczęszczający do fitness klubów znajdujących się na terenie województwa warmińsko – mazurskiego.
Badanie zostało przeprowadzone w październiku 2004 r.
- Wykaz populacji.
Za wykaz badanej populacji posłużyła lista osób odwiedzających fitness kluby w większych i mniejszych miejscowościach naszego województwa, którzy jednocześnie przynajmniej raz zakupili produkty przedstawionej firmy.
Jako, że ankieta miała formę anonimową nie możliwe jest wymienienie danych osobowych respondentów badania.
- Określenie liczebności próby.
Badania przeprowadzono na 100 osobach, korzystających z suplementów i mających styczność z badana firmą.
- Metody doboru próby do badań.
Metodą doboru próby była metoda losowa o doborze celowym.
- Pobranie próby.
Narzędziem badawczym jest ankieta, która zaprezentowano w załączniku 1.
6.2. Pomiar zmiennych
Pomiarów przeprowadzono na podstawie ankiety.
W ankiecie wykorzystano pytania zamknięte, w tym alternatywne, typu „tak – nie” oraz kafeteryjne o różnych wariantach odpowiedzi. Oprócz wprowadzonych do ankiety powyższych rodzajów pytań, umieszczono również pytania metryczkowe, które umożliwiły zweryfikowanie otrzymanych danych.
Wszystkie ankiety zostały wypełnione w sposób prawidłowy. Przeprowadzono weryfikację formalną, w której dokonano sprawdzenia kompletności kwestionariuszy pod względem ilościowym i kompletności odpowiedzi w poszczególnych egzemplarzach.
Wszystkie surowe dane otrzymane w wyniku badań empirycznych, w tym przypadku w postaci ankiety, wymagają dalszego przetworzenia. Przetworzenie to związane jest ze zjawiskiem analizy danych.
6.3. Analiza danych
W rozdziale tym przedstawiono dane z ankiet w formie zestawień tabelarycznych i wykresów.
Do obliczania nie posłużono się metodami statystycznymi, gdyż nie jest to celem tej pracy. Zwrócono jednak szczególną uwagę na jedną z wielkości statystycznych jaka jest dominanta.
Dominantę można wyznaczyć na podstawie danych pochodzących z dowolnej skali pomiaru, a więc zarówno nominalnej jak i porządkowej, przedziałowej i ilorazowej. Dominanta występuje najczęściej. Jest to wartość najwyższa, wśród wszystkich odpowiedzi. To przede wszystkim na jej podstawie będą wysuwane wnioski dotyczące badanej tezy.
Tabela, która przedstawiona jest w załączniku nr 2, zawiera pytania i odpowiedzi ankiety w wartościach bezwzględnych. Wykresy, przedstawione w załączniku nr 3 zawierają wyniki pytań metryczki wyrażone również wartościach bezwzględnych.
6.4. Prezentacja wyników i wniosków
Wnioski wyciągnięte z przeprowadzonych badań potwierdzają postawioną wcześniej hipotezę.
Aż 80% klientów firmy HI TEC NUTRITION pochodzi z miejscowości nie mniejszych niż 50 tyś. mieszkańców, a nie większych niż 100 tyś. mieszkańców.
Istotne jest również, że 20% osób kupujących suplementy dowiedziało się o istnieniu firmy HI TEC NUTRITION z prasy , a aż 40% osób z internetu. Dosyć duży odsetek, bo aż 20% osób badanych dowiedziało się o prezentowanej firmie od znajomych.
Znaczące jest także to, że 60% badanych klientów zna asortyment firmy HI TEC NUTRITION, a 50% wszystkich badanych klientów wybiera suplementy z grypy odżywek powodujących przyrost masy ciała.
Trzeba też zauważyć, że 80% osób zakupywało produkty opisywanej firmy więcej niż raz pomimo, że tylko 60% swoje zadowolenie z produktów określiło w skali od 1 do 5 na poziomie 4 lub 5.
Istotne jest również to, że 80% badanych klientów jest wieku do 24 lat. Wśród badanych osób nie był nikogo powyżej 46 roku życia. Może to być związane z tym, że ćwiczenia siłowe i kupowanie suplementów nie jest rozpowszechnione.
Znaczny odsetek tj. 60% badanych ludzi to osoby z wykształceniem średnim i wyższym, a także będącymi pracownikami biurowymi.
Powyższe wyniki badań potwierdzają hipotezę stwierdzającą, że znaczącą rolę w rozpoznawaniu marki i wyborze produktów firmy HI TEC NUTRITION mają reklamy prasowe i internetowe, jak również istotną role odgrywa opinia znajomych.
ZAŁĄCZNIKI
Załącznik nr 1
KWESTIONARIUSZ ANKIETOWY
Szanowni Państwo ankieta skierowana jest do klientów firmy HI TEC NUTRITION. Uzyskane informacje będą wykorzystane do napisania pracy licencjackiej PWSZ w Elblągu. Odpowiedzi polegają na wpisaniu lub zakreśleniu właściwych odpowiedzi. Wypełnione kwestionariusze są anonimowe.
Pytanie 1.
Skąd dowiedział(a) się Pan(i) o ofercie firmy HI TEC NUTRITION?
- Telewizja
- Radio
- Prasa
- Internet
- e) Od znajomych
Pytanie 2.
Czy asortyment oferowany przez HI TEC NITRITION jest Panu / Pani znany?
TAK
NIE
Pytanie 3.
Z której grupy suplementów oferowanych przez firmę HI TEC NUTRITION korzystał(-a) Pan /Pani?
- Przyrost masy ciała
- Przyrost siły i wytrzymałości
- Przyrost wydolności ogólnej
- Odchudzanie i wspomaganie diety
- Wysiłek umysłowy i koncentracja
Pytanie 4.
Ile razy Pan /Pani zakupywał(ła) suplementy firmy HI TEC NUTRITION?
- Jeden raz
- Dwa raz
- Trzy raz
- Więcej niż trzy razy
Pytanie 5.
Czy jest Pan /Pani zadowolony(na) z zakupionych produktów? (określić w skali od 1-5)
- 1
- 2
- 3
- 4
- 5
Pytanie 6.
Czy do zakupu odżywek firmy HI TEC NUTRITION skłoniło Pana /Panią :
- Osoba reklamująca produkt
- Skład chemiczny suplementu
- Przedstawione rezultaty badań i testów
- namowa znajomych
METRYCZKA
- Wiek:
- do 18 lat
- od 19 do 30 lat
- od 31 do 45 lat
- powyżej 46 lat
- Płeć:
- mężczyzna
- kobieta
- Miejsce zamieszkania:
- wieś
- do 50 tys.
- od 50 tys. do 100 tys.
- powyżej 100 tys.
- Wykształcenie:
- zawodowe
- średnie
- wyższe licencjackie
- wyższe magisterskie
- Zajmowane stanowisko:
- pracownik biurowy
- pracownik fizyczny
Dziękuje za rzetelne i szczere wypełnienie ankiety.
Załącznik nr 2
Tabela nr 1 przedstawia liczbę osób odpowiadających na poszczególne pytania kwestionariusza ankietowego.
Pytanie/ odpowiedzi | a | b | c | d | e | tak | nie |
Pytanie 1 | 10 osób | 10 osób | 20 osób | 40 osób | 20 osób | X | X |
Pytanie 2 | X | X | X | X | X | 60 osób | 40 osób |
Pytanie 3 | 50 osób | 30 osób | 10 osób | 10 osób | 0 osób | X | X |
Pytanie 4 | 20 osób | 30 osób | 30 osób | 20 osób | X | X | X |
Pytanie 5 | 10 osób | 10 osób | 20 osób | 30 osób | 30 osób | X | X |
Pytanie 6 | 20 osób | 30 osób | 20 osób | 30 osób | X | X | X |
Załącznik nr 3
Wykresy przedstawiają wyniki osiągnięte z wypełnienia metryczki.
Wykres nr 1
Wykres nr 2
Wykres nr 3
Wykres nr 4
Wykres nr 5
Źródło: Opracowanie własne