Alians Oneworld – jako przykład koncentracji

O miano największego aliansu stara się oneworld, stworzony przez American Airlines, British Airways i Canadian Airlines, Cathay Pacific i Qantas. Grupa ta powstała 17 września 1998 roku. Do grupy tej w późniejszym okresie dołączyli irlandzki Aer Lingus, fińskie linie lotnicze Finnair, hiszpańska Iberia i przedstawiciel Ameryki Południowej – LanChile. Członkami stowarzyszonymi są ponadto Deutsche BA oraz American Eagle.

Oneworld z przewoźnikami należącymi do grupy przewiózł w 1999 roku blisko 220 miliony pasażerów. Zgodnie z dewizą stworzenia najbardziej znanej, najbardziej stabilnej i odnoszącej największe sukcesy „globalnej linii lotniczej XXI wieku” British Airways wraz z firmami zrzeszonymi opracowały plan zdobycia dominacji na lotniczych rynkach Wspólnoty, Europy Wschodniej, obydwu Ameryk, Australii oraz Azji. British Airways na własną rękę, ale z korzyścią dla całej grupy wykupiły 49% udziałów lokalnego niemieckiego przewoźnika i wspólnie z nim stworzyły firmę Deutsche Airways. W ten sposób uzyskały dostęp do dwóch głównych lotnisk: Berlina i Frankfurtu oraz przejęły sieć połączeń obsługującą 20 międzynarodowych i krajowych portów lotniczych. Dzięki stworzeniu firmy o bardzo wysokiej jakości usług sojusz uzyskał dostęp do bardzo dużego rynku niemieckiego, a w szczególności do niszy biznesowej, która przynosi największe dochody liniom. Dodatkowo poprzez czynne działanie na rynku niemieckim utworzono mocny przyczółek, w celu konkurowania z Lufthansą i Star Aliance.

W związku z bardzo dużą częstotliwością lotów połączonych firm europejskich we wszystkich porach dnia zostało stworzone ogromne pole do manewru dla wszystkich potencjalnych klientów na trasach europejskich. Podobny manewr jak w Niemczech został wykonany przez sojusz również we Francji, gdzie podłączono do sojuszu również francuskiego regionalnego przewoźnika TAT. Dało to partnerom oneworld dostęp do lotnisk francuskich a zarazem możliwość rozszerzenia swojej oferty o bardzo duży i niezwykle lukratywny rynek francuski.

Kolejnym krokiem w celu powiększenia swojej siatki połączeń i tym samym zaoferowania nowych produktów i usług było podpisanie umowy z największym przewoźnikiem australijskim, firmą Qantas. Był to jednocześnie krok w celu osiągnięcia dominacji nad Pacyfikiem. Wraz z Cathay Pacific – liniami z Hong Kongu oraz ze świeżo utworzoną linią Air Russia zbudowano naprawdę silną pozycję na Wchodzie, była to niezwykle istotna operacja ponieważ przez wielu specjalistów rynki wschodnie uważane są za najbardziej rozwojowe i tam trzeba koncentrować znaczne siły.

Nie można było oczywiście zapomnieć o rynku północno – amerykańskim, który jest od wielu lat motorem napędowych wszystkich działań ponadnarodowych przedsięwzięć. Liczące się firmy powinny mieć bardzo gęstą siatkę połączeń między Europą a Stanami Zjednoczonymi. W tym celu nadano nową rangę aliansowi już dawno istniejącemu, umacniając pozycję USair, piątego co do wielkości przewoźnika amerykańskiego. Dzięki silnej pozycji w głównych portach nad środkowym atlantykiem sojusz uzyskał dostęp do geograficznie nowego segmentu rynku.

Z uwagi za ogromne zatłoczenie największych portów w USA postanowiono zaprosić do współpracy kanadyjskie linie Canadian Airlines. Na początku partnerstwo obejmowało umowę o wspólnych kodach na wybranych trasach, wspólne programy lojalnościowe oraz obsługę naziemną. Dzięki temu można było skorzystać z wielu dogodnych połączeń między Europą a Ameryką, a także Wschodem i Afryką ponieważ połączone firmy oferują również taką opcję.

Nie byłoby jednak oneworld bez American Airlines, największego przewoźnika na świecie dysponującego ogromną siatką połączeń wniesionych do aliansu oraz bardzo wysokim standardem usług oraz produktów. Posiadając ponad 700 samolotów jest w stanie obsługiwać bardzo wiele tras na wszystkich kontynentach. Dzięki temu zaoferowano pasażerom niespotykaną dotąd sieć połączeń, loty o najdogodniejszych porach roku oraz doskonały serwis.

Podpisanie umowy z hiszpańską Iberią oraz przyłączenie chilijskich linii lotniczych było kolejnym krokiem w celu stworzenia ogromnej siatki połączeń. Wiadomo, że Iberia poprzez duże kontakty gospodarcze i polityczne Hiszpanii wypracowała sobie ogromną pozycję w Ameryce Południowej, szczególnie w Argentynie, Urugwaju, Paragwaju a więc w najdalszych zakątkach globu oraz w Ameryce Środkowej i na Karaibach w krajach hiszpańsko języcznych. Jeśli dodamy do tego LanChile zrozumiemy, ze tamten region świata jest praktycznie zdominowany przez oneworld.

Razem z Finnairem, który jako z ostatnich linii dołączył do sojuszu oneworld lata do 648 miast na świecie w 140 krajach posiadając łącznie 1577 samolotów. W 2000 przewiózł 181.2 miliona pasażerów.

Po zbudowaniu ogromnej siatki połączeń postawiono na poprawę jakości oferowanych usług. Wprowadzono wspólne systemy komputerowe w celu usprawnienia działania, zaoferowano nowe produkty i usługi dla bardziej wymagających klientów. Postawiono na wspólny marketing i promocje oraz na ujednolicenie działań. Wprowadzono jeden program dla często podróżujących mogących zbierać korzyści podczas korzystania z usług wszystkich uczestników sojuszu. Wprowadzono lepsze standardy obsługi pasażerów zarówno przed, w trakcie jak i po skończeniu podróży. Dzięki współpracy w ramach oneworld każda z linii zaoferuje klientom usługi i produkty, których samodzielnie żaden z przewoźników nie mógłby zapewnić, tym samym zaspokajając zróżnicowane potrzeby i rosnące wymagania pasażerów. Linie lotnicze przewidują również możliwość wspólnego kupowania samolotów co znacząco wpłynęłoby na obniżkę kosztów i zwiększyłoby status przy negocjacjach cenowych.

5/5 - (1 vote)
image_pdf