- Bigda G., Grabowska G., Praktyczne przygotowanie do zawodu studentów wychowania przedszkolnego, Słupsk 1989
- Bruner J. S., Poza dostarczone informacje, Warszawa 1978, PWN
- Dutkiewicz W., Podstawy metodologii badań do pracy magisterskiej i licencjackiej z pedagogiki, Kielce 2001, Wydawnictwo Stachurski
- Filipczuk H., Rodzice i dzieci w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1992
- Gutowska H., Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Kraków 1995, Wydawnictwo MEDIUM
- Grzywak-Kaczyńska M., Testy w szkole, Warszawa 1960
- Hurlock E. B., Rozwój dziecka, Warszawa 1985, PWN
- Izdebska H., Rodzina i jej funkcja wychowawcza [w:] W. Pomykało: Encyklopedia pedagogiczna, Warszawa 1993
- Kamiński A., Metoda, technika, procedura badawcza w pedagogice empirycznej [w:] Metodologia pedagogiki społecznej, praca zbiorowa pod kierunkiem naukowym R. Wroczyńskiego i T. Pilcha, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974
- Koźniewska E., Diagnoza dojrzałości szkolnej. Problemy Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego, 1996 nr2 (5)
- Krasowicz-Kupis G., Dojrzałość do nauki czytania i pisania, [w:] O pomyślny start ucznia w szkole, Biuletyn Informacyjny PTD nr 23, 2002
- Kwiatkowska M., Podstawy pedagogiki przedszkolnej, Warszawa 1988, WSiP.
- Łobocki M., Metody badań pedagogicznych, Warszawa 1978
- Markowska B., Szafraniec H., Podręcznik do Arkusza Zachowania się Ucznia. Testy psychologiczne w poradnictwie wychowawczo-zawodowym, Warszawa 1980
- Miller R., Proces wychowania i jego wyniki, Warszawa 1966, PZWS
- Nowak S., Metodologia badań socjologicznych, Warszawa 1970
- Okoń W., Słownik pedagogiczny, Warszawa 1975
- Pieter J., Ogólna metodologia pracy naukowej, Wrocław – Warszawa 1967
- Pilch T., Organizacja procesu badawczego w pedagogicznych badaniach środowiskowych [w:] Metodologia pedagogiki społecznej, praca zbiorowa pod kierunkiem naukowym R. Wroczyńskiego i T. Pilcha, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1974
- Plich T., Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
- Pilch T. i Wujek T., Metody i techniki badań w pedagogice [w:] Pedagogika, pod redakcją M. Godlewskiego, S. Krawcewicza, T. Wujka, Warszawa 1974
- Pilch T., Metodologia pedagogicznych badań środowiskowych, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1971
- Pilch T., Zasady badań pedagogicznych, Wrocław – Warszawa – Kraków – Gdańsk 1977
- Prus-Wiśniewska H., Zanim dziecko pójdzie do szkoły, Kraków 1995, Wydawnictwo MEDIUM
- Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1985, WSiP
- Przetacznik-Gierowska M., Makiełło-Jarża G., Psychologia rozwojowa i wychowawcza wieku dziecięcego, Warszawa 1992, WSIP
- Przetacznikowa M., Podstawy rozwoju psychicznego dzieci i młodzieży, Warszawa 1973, PZWS
- Radlińska H., Pedagogika społeczna, Wrocław 1961
- Radwiłowiczowie M. R., Nauczyciel klas początkowych, Warszawa 1981,WSiP
- Skorny Z., Prace magisterskie z psychologii i pedagogiki, Warszawa 1984
- Słyszowa S., Poznawanie dzieci rozpoczynających naukę i kierowanie ich rozwojem, Warszawa 1974, WSiP
- Spionek H., Psychologiczna analiza trudności i niepowodzeń szkolnych, Warszawa 1970
- Stefańska-Klar R., Dojrzałość szkolna, [w:] Psychologia rozwoju człowieka. 2, Charakterystyka okresów życia człowieka, red. nauk. B. Harwas-Napierała, J. Trempała – wyd. 3, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2006
- Szemińska A (red.), Zapisy do klasy pierwszej szkoły podstawowej, Warszawa 1973
- Sztumski J., Wstęp do metod i technik badań społecznych, wyd. II, Warszawa 1984, PWN
- Szuman S., Badania nad rozwojem apercepcji reprodukcji prostych kształtów u dzieci, Poznań 1927
- Szuman S., O uwadze. Aktywizowanie i kształtowanie uwagi dowolnej uczniów na lekcjach, Warszawa 1961, PWN
- Tomaszewski T., Wstęp do psychologii, Warszawa 1963, PWN
- Wilgocka-Okoń B., Gotowość dzieci w perspektywie historycznej [w:] O pomyślny start ucznia w szkole, Biuletyn informacyjny PTD, pod red. W. Brejnaka, Warszawa 2002
- Wilgocka-Okoń B., Gotowość szkolna dzieci sześcioletnich, Warszawa 2003, Wydawnictwo Akademickie „Żak”
- Wilgocka-Okoń B., O badaniu dojrzałości szkolnej, Warszawa 1971, PZWS
- Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna dzieci a środowisko, Warszawa 1972, PWN
- Wilgocka-Okoń B., Dojrzałość szkolna czy dojrzałość szkoły – dylematy progu szkolnego, „Edukacja” nr 1, 1999
- Wilgocka-Okoń B., Przedszkole [w:] W. Pomykało, Encyklopedia Pedagogiczna, Warszawa 1973
- Wołoszynowa L., Młodszy wiek szkolny, [w:] Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, pod red. M. Żebrowskiej, Warszawa 1975, PWN
- Wołoszynowa L., Psychologiczne problemy szkolnego startu dzieci w polskim systemie oświaty, Warszawa 1981, Wydawnictwa UW
- Wróbel M., Jakubowska M., Wychowawcza rola środowiska i aktywnej działalności w rozwoju osobowości dziecka. Warszawa 1995, WSIP
- Wróbel T., Praca nauczyciela w kl. I-IV, Warszawa 1974, WSiP
- Wołoszynowa L., Rozwój i wychowanie dzieci w młodszym wieku szkolnym, Warszawa 1967
- Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1968
- Zaczyński W., Poradnik autora prac seminaryjnych, dyplomowych i magisterskich, Warszawa 1995
- Zaczyński W., Praca badawcza nauczyciela, Warszawa 1995
- Żebrowska M.(red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1979, PWN
- Żebrowska M. (red.), Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1975, PWN
- Żebrowska M., Psychologia rozwojowa dzieci i młodzieży, Warszawa 1982, PWN