Praca magisterska
Produkt w ujęciu marketingowym jest przedmiotem każdej transakcji kupna lub sprzedaży [1]. Produkt turystyczny to wszystko, co jest kupowane w celu zaspokojenia potrzeb i preferencji związanych z czasową zmianą miejsca pobytu na cele turystyczne [2].
Punktem wyjścia dla projektowania produktu są przede wszystkim miejsca docelowe. Identyfikacja motywów podróży dowodzi, że ludzie podróżują, aby zaspokoić swoje potrzeby [3]:
- wypoczynek w atrakcyjnym środowisku naturalnym (np. nad morzem)
- poznawanie ciekawych objawień iskier naturalnych (np. wulkanów, wodospadów)
- korzystanie z dóbr kultury (np. teatry, galerie, muzea)
- zaspokajanie potrzeb religijnych (np. pielgrzymki do miejsc świętych)
- poprawa zdrowia (np. wycieczki do uzdrowisk)
- udział w wielkich wydarzeniach, uroczystościach i wydarzeniach
- Wizyty krewnych i przyjaciół
- Nauka i studia
- ekonomiczne i zawodowe.
Koncepcję marketingową produktu, przedstawiającą przedmiot transakcji w inny sposób niż inni autorzy, podaje Philip Kotler. Zakłada on, że produkt jest „(…) wszystko, co można uznać za zaspokojenie potrzeb i preferencji. Produktem może być osoba, miejsce, organizacja lub idea” [4] Udając się do regionu lub atrakcyjnej miejscowości turystycznej „nabywa.
Miejsce o specyficznych walorach przyrodniczych, krajobrazowych i leczniczych.
Produkt turystyczny, w węższym znaczeniu, to wszystko, co turysta kupuje, w szerszym znaczeniu – to, co turysta wykorzystuje podczas podróży i pobytu w miejscu docelowym [5].
Turysta, przebywając poza miejscem stałego zamieszkania, odczuwa szereg potrzeb, zarówno podstawowych (głód, schronienie), jak i dodatkowych, np.: potrzebę poznania, odpoczynku, przeżycia czegoś fascynującego. Aby sprostać tym wszystkim wymaganiom, konieczne jest stworzenie kompleksowej oferty, która wykracza poza walory turystyczne. Produkt turystyczny powinien składać się z: [6]
- atrakcje turystyczne destynacji, tj. środowisko naturalne, klimat, ukształtowanie terenu, zabytki architektury, kultura mieszkańców itp.
- infrastruktura miejsca docelowego, tj. baza noclegowa i żywieniowa, towarzysząca AZA, placówki usługowe itp.
- dostępność miejsca docelowego, tj . szlaki komunikacyjne, środki transportu itp.
- obraz destynacji, czyli opinia i idea destynacji w świadomości turystów
- Cena ściśle związana ze standardem i rodzajem świadczonych usług, trendami w modzie, porą roku.
Produkty turystyczne można podzielić na dwie kategorie: [7]
- proste produkty, które obejmują: pojedynczą usługę lub przedmiot (lub obiekt, zdarzenie)
- produkty złożone z mniej lub bardziej prostych produktów, do których należą: impreza, szlak, miejsce (kraj, region, województwo, gmina, powiat, miasto).
W marketingu terytorialnym miasto jest określane jako megaprodukt[8] . Stanowi on Powiązane i ustrukturyzowane formy produktów materialnych i niematerialnych, dostępne w mieście dla jego różnych użytkowników, które przy okazji konsumpcji poszczególnych produktów pozwalają uzyskać dodatkową korzyść. Elementami mega-produktu są „wizerunek” miasta, trendy kulturowe, klimat dla przedsiębiorczości, zdolność do samoorganizacji, system komunikacji i jakość rozwoju.
[1] S. Bąk, Marketing w gospodarce turystycznej, WSHiT, Częstochowa 2000, s. 18.
[2] J. Diett, Uwarunkowaniaobsługi turystycznej, PWN, Warszawa 1979, [w:] S. Bąk, Marketing w gospodarce turystycznej WSHiT, Częstochowa 2000, s. 18.
[3] W. Gaworecki, Ekonomika i organizacja turystyki, PWN, Warszawa 1982, s. 17-18.
[4] P.H. Kotler, Marketing: analiza, planowanie, wdrażanie i kontrola, Gebethner, Warszawa 1994, s.400
[5] J. Altkorn, Marketing w turystyce PWN, Warszawa 1997, s. 97.
[6] V.T.C Middleton, Marketing w turystyce, Polska Agencja Promocji Turystyki, Warszawa 1996, s. 89-91.
[7] J. Kaczmarek, A Stasiak, Produkt turystyczny, czyli jak organizować poznawanie świata, Wyd. Uniwersytet Łódzki, Łódź 2002, s. 26.
[8] T. Markowski, Zarządzanie rozwojem miast, PWN, Warszawa 1999, s. 224.