Restrukturyzacja

a) Poziom zatrudnienia

Na przestrzeni lat 1989 – 1994 w spółce PLL LOT S.A. miała miejsce znaczna redukcja zatrudnienia. Spadek liczby pracowników spowodowany został przede wszystkim zmianą floty (przejście na samoloty zachodnie) oraz utworzeniem przez LOT spółek: LOT GROUND SERVICES i LOT CATERING, gdzie zatrudnienie znalazło około 1250 pracowników LOT-u. Mimo tego, że spółka prowadzi bardzo szeroką działalność, większość pracowników stanowią jednak ludzie związani z prowadzeniem działalności podstawowej tj.: personel latający i pokładowy, pracownicy handlowo-przewozowi oraz personel techniczny (Pion Zarządu stanowi około 5% wszystkich pracowników).

Obecnie nie planowana jest większa redukcja zatrudnienia w spółce, za to Zarząd kładzie główny nacisk na podwyższanie kwalifikacji pracowników. Jedynie wysoko wykwalifikowana kadra ma szansę na znalezienie zatrudnienia w PLL LOT S.A.

Zauważalna redukcja zatrudnienia spowodowała w dużej części wyeliminowanie pracowników mniej wykwalifikowanych i skoncentrowanie się na podnoszeniu umiejętności pozostałych. Zwiększył się jedynie personel techniczny, ponieważ potrzebni byli przede wszystkim informatycy potrafiący obsługiwać nowoczesny sprzęt zachodni. LOT powinien myśleć już teraz o sposobach naboru personelu latającego, w związku z planowanym powiększeniem floty.

PLL LOT S.A. zatrudniały w 2000 roku 4199 osób (średnio w roku, w przeliczeniu na pełne etaty) w tym [http://www.lot.com/app/index.jsp?area=corporation_info&type=facts_n_figures]:

– personel latający: 465 osób,

– personel pokładowy: 763 osób,

– pozostali pracownicy: 2971 osób.

b) dywersyfikacja i specjalizacja produktu

Rynek przewozów z/do Polski rozwija się bardzo dynamicznie i zawiera w sobie ogromny potencjał przewozowy. Szybko zwiększają się poszczególne segmenty tego rynku: podróże business, ruch turystyczny, przewozy regionalne i wewnątrz-krajowe. Wraz ze wzrostem ogólnego wolumenu przewozów, LOT wprowadza na rynek wyspecjalizowane oferty.

Przewozy business – to najcenniejszy segment rynku dla każdego przewoźnika. Ze względu na charakterystyki obsługiwanego przez PLL LOT ruchu udział tej kategorii jest niewielki w przewozach dalekiego zasięgu. Jednakże w przewozach europejskich udział podróży business jest znaczny, a konkurencja w jego obsłudze – bardzo silna. W roku ’95 znacznie uatrakcyjniona została oferta Frequent Traveller dla tego segmentu ruchu.

Przewozy regionalne – LOT od lat rozwija siatkę połączeń regionalnych. Połączenia zagraniczne obsługiwane są z Krakowa, Gdańska, Katowic, Poznania i Wrocławia. Zapotrzebowanie na obsługę ośrodków regionalnych jest znaczne, jednak w wielu przypadkach potoki ruch są relatywnie małe.

Przewozy krajowe – rynek przewozów krajowych wymaga odrębnego produktu, który będzie oparty na coraz silniejszym ruchu business i wynikającej z tego konieczności zwiększenia częstotliwości rejsów. Ten segment rynku będzie rozwijany przez powołaną przez LOT spółkę – EUROLOT.

Przewozy czarterowe – do 1996 r. Stanowiły margines działalności i obsługiwane były w miarę możliwości pozostałych po zagospodarowaniu samolotów w lotach rozkładowych. W 1996 r. wynajęto specjalnie dla potrzeb obsługi grupowego ruchu turystycznego samolot B-737-300. Wydzielenie samolotu dla potrzeb przewozów czarterowych zaowocowało zwiększeniem tej kategorii ruchu o 82%. Ponieważ jest to segment rynku bardzo szybko powiększający się – podjęta została decyzja o zakupie dwóch samolotów B-737-300, specjalnie skonfigurowanych do obsługi ruchu turystycznego. [PLL LOT S.A.,”Raport Roczny 2000”, str.8]

c) struktura organizacyjna

Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. są spółką akcyjną powstałą w dniu 29.12.92., w wyniku przekształcenia przedsiębiorstwa państwowego pod ta samą nazwą. Do chwili obecnej 100% akcji w kapitale spółki posiada Skarb Państwa. Struktura organizacyjna Spółki związana jest z funkcjonowaniem Spółki jako podmiotu prawa handlowego. Spółką kieruje czteroosobowy Zarząd działający zgodnie z uprawnieniami określonymi w statucie. W skład Zarządu wchodzą: Jan Litwiński – prezes oraz Bazyli Samojlik, Tadeusz Postępski i Andrzej Słodownik – wiceprezesi. W spółce istnieje 5 pionów organizacyjnych: finansowy, handlowy, eksploatacji, lotniczy i techniczny. Na ich czele stoją dyrektorzy [PLL LOT S.A.,”Raport Roczny 2001”, str.6].

Oddaj swój głos ne tę pracę
image_pdf