W światowym transporcie lotniczym poza koncentracją powodującą wzrastający udział wielkich przedsiębiorstw w liberalizującym się rynku, zaznacza się coraz większa tendencja do tworzenia strategicznych aliansów marketingowych zawieranych przez mniejsze lub większe grupy przewoźników. Alianse takie stwarzają możliwość uczestniczenia również mniejszych partnerów w korzyściach związanych ze zwiększeniem skali operacji, oszczędnością kosztów, zwiększeniem wpływów dzięki koordynacji programów lotów i innym skoordynowanym działaniom marketingowym.
Według danych opublikowanych w Airlines Business (wrzesień 1997) a dotyczących wyników finansowych 100 największych przewoźników lotniczych, 24 „zaliansowane” przedsiębiorstwa uzyskały łącznie 53% całkowitej sumy wpływów oraz aż 80 proc zysków netto wykazanych przez całą setkę największych.
LOT W OCENIE IATA
PLL LOT SA są przewoźnikiem o średnich rozmiarach działalności. usytuowanym pod względem wartości wpływów na 82. miejscu wśród 259 członków IATA. co oznacza awans z 86 miejsca w 1995 r. (przy 50 pozycji Polski na liście państw ustalonej według wielkości przewozów lotniczych). LOT działa nadal poza zasięgiem wielkich aliansów posiada na razie jedynie alianse partykularne, tzn. umowy typu code-share, BSA ( Block Space Agreement ) i Pool agreement.
Należy dodać, że poprzez prywatyzacje Polskie Linie Lotnicze LOT chcą stać się częścią światowego systemu w ramach jednego z globalnych aliansów lotniczych. Od pierwszego lutego tego roku rozpoczęła się wspólna działalność pięciu wielkich towarzystw lotniczych w ramach porozumienia One World, zawartego we wrześniu ubiegłego roku pomiędzy American AirIines, British Airways, Canadian Airlines, Cathay Pacylic z Hongkongu i australijskim Quantas. One World tworzy sieć koordynacji przelotów i sprzedaży biletów oraz wspólne programy „frequent flyer” dla osób często podróżujących samolotami.
PLL LOT mają porozumienia o wspólnej eksploatacji linii lotniczych z szesnastoma przewoźnikami, co pokazuje tabela.
Tabela: Umowy między PLL LOT S.A. a innymi przewoźnikami
Źródło: opracowanie własne
Zawarta niedawno umowa PLL LOT z Finnair, oraz z Iberią jest pośrednio poszerzeniem aliansu tych linii lotniczych z British Airways. Ponadto LOT ma podpisane umowy o współpracy z innymi przewoźnikami. Są to umowy o dzieleniu się handlową pojemnością samolotu- typu code-share i Blocked Space Agreement. Umowy te polegają na wydzieleniu pewnej ilości miejsc we własnym samolocie na rzecz innego przewoźnika za ustaloną stawkę oraz dodaniu jego kodu rejsu.
Pierwszą umową code- share (BSA było porozumienie dotyczące połączenia Warszawa – Praga podpisane przez LOT i CSA 1 sierpnia 1993 roku. Przewoźnicy zobowiązali się do wymiany miejsc oraz do stosowania oficjalnych taryf. Natomiast najbardziej spektakularnym i pierwszym, typowym code-share’m LOT-u było zawarcie umowy z American Airlines 16 września 1996 roku. Zgodnie z porozumieniem, AA otrzymało blok miejsc na rejsach LO z Warszawy do Nowego Jorku (JFK) i Chicago. NatomiastAA oferowało połączenia z blokiem miejsc do Los Angeles i Miami. W trakcie współpracy sukcesywnie obejmowano umową połączenia LOT -u z Warszawy do Nowego Jorku Newark, oraz operacje atlantyckie z Krakowa na połączeniach wewnątrzamerykańskich, korzystają z tak zwanych „miejsc rezerwowanych” zapisanych w umowie LO/AA. Ilość miejsc na rejsach AA nie jest określona i nie jest stałym blokiem – miejsca te są rezerwowane w momencie zakupu biletu przez pasażera i potwierdzane przez American Airlines.
Po niespełna półtora roku od wprowadzenia w życie umowy o połączeniach code-share z Miami i Los Angeles do Warszawy, Polskie Linie Lotnicze LOT oraz American Airlines rozszerzają swoją współpracę o 10 nowych portów lotniczych w USA. Od 25 lutego 1998 roku Polskie Linie Lotnicze LOT oraz American Airlines rozpoczęły wspólne loty do Warszawy w ramach umowy code-share z następujących miast:
•Waszyngton – Dulles (przez Nowy Jork)
•Boston (przez Nowy Jork)
•Seattle (przez Chicago)
•San Francisco (przez Nowy Jork oraz Chicago)
•Dallas (przez Nowy Jork oraz Chicago)
Od 4 marca 1998 dochodzą kolejne porty : Waszyngton (National), Phoenix, Denver, Syracuse oraz Cleveland. Loty rozpoczynające się lub kończące w Waszyngtonie oraz Syracuse będą odbywały się przez port lotniczy JFK w Nowym Jorku, natomiast pozostałe loty przez port lotniczy O’Hare w Chicago.
Zgodnie z zawartą umową, American Airlines będzie obsługiwał rejsy w Stanach Zjednoczonych, natomiast Polskie Linie Lotnicze LOT będą zajmowały się obsługą połączeń transatlantyckich rozpoczynających /kończących się w Nowym Jorku i w Chicago. Rejsy transatlantyckie LOT-u będą wykonywane przez nowoczesne szerokokadłubowe samoloty typu Boeing 767.
Polskie Linie Lotnicze LOT oraz American Airlines zaczęły współpracę we wrześniu 1996 roku, początkowo na trasach Miami – Nowy Jork – Warszawa oraz Los Angeles – Chicago – Warszawa. Niedługo po podpisaniu umowy współpraca na tych trasach została rozszerzona o loty na trasach Miami – Chicago – Warszawa oraz Los Angeles – Nowy Jork – Warszawa. Podpisanie umowy code-share stało się możliwe po ratyfikowaniu w 1987 roku przez rządy Polski oraz Stanów Zjednoczonych umowy międzyrządowej o komunikacji lotniczej (Air Traffic Agreement).
ALIANS Z BRITISH AIRWAYS
15 stycznia 1998 roku w Warszawie British Airways i Polskie Linie Lotnicze LOT podpisały memorandum o porozumieniu. Uroczystego podpisania dokumentu dokonali Bob Ayling, Dyrektor Generalny British Airways oraz Jan Litwiński, Prezes Polskich Linii Lotniczych LOT. Memorandum daje obu przewoźnikom możliwość prowadzenia dalszych rozmów o współpracy.
Rozmowy dotyczyły różnych aspektów współpracy budujących handlowe i marketingowe partnerstwo między przewoźnikami. Linie nie wykluczają współpracy kapitałowej. W ramach umowy obu przewoźników możliwy jest code-sharing na trasach poza Londynem i Warszawą oraz honorowanie programów frequent flyer. Połączenia Warszawa – Manchester oraz Kraków – Londyn (lotnisko Gatwick) obsługiwane przez obydwu przewoźników będą także przedmiotem dalszych negocjacji. Trasa Warszawa – Londyn (lotnisko Heathrow) będzie wyłączona ze współpracy na obecnym etapie rozmów.
British Airways i LOT mają nadzieję, iż umowa między liniami wejdzie w życie do kwietnia 1998 roku. Podpisanie memorandum jest dla British Airways znaczącym krokiem na przód pozwalającym przewoźnikowi rozszerzyć działalność w krajach Europy Centralnej. Pasażerowie British Airways zyskają dostęp do dogodnych połączeń z centrami biznesowymi w tej części Europy. Pasażerowie Polskich Linii Lotniczych LOT zyskają natomiast dostęp do sieci połączeń British Airways. Współpraca umożliwi przewoźnikom zwiększenie ilości i częstotliwości połączeń miedzy Polską a Wielką Brytanią, wyjście poza londyńskie lotnisko Heathrow.
Warszawa, Londyn, 13 lipca 1998: British Airways ogłosiły szczegóły współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT. Jest to strategiczny krok BA w kierunku rozszerzania sieci aliansów w Europie.
BA i LOT rozpoczęły współpracę 10 sierpnia 1998. Code-share objoł 8 połączeń tygodniowo między Polską a Wielką Brytanią. Umowa dotyczła lotów na trasie Warszawa – Manchester (każdy z przewoźników oferować będzie 3 loty tygodniowo) oraz dwóch połączeń w tygodniu między Gdańskiem i londyńskim lotniskiem Gatwick obsługiwanych przez LOT.
Na mocy podpisanej umowy obie linie będą wzajemnie honorowały swoje programy frequent flyer. Pasażerowie będą więc mogli zbierać i wykorzystywać kilometry na lotach objętych wspólnymi kodami.
BA i LOT będą dążyć do rozszerzenia code sharingu na inne trasy, zapewniając jeszcze lepszą obsługę i nowe możliwości podróżowania między Polską a Wielką Brytanią. Linie nie wykluczają możliwości podjęcia rozmów na temat inwestycji kapitałowych BA.
Dzięki współpracy obu przewoźników pasażerowie podróżujący z i do Polski zyskają dostęp do szerokiej siatki dogodnych czasowo połączeń i większego wyboru usług. Ponadto, obie linie wzmocnią swoją pozycję na dynamicznie rozwijającym się europejskim rynku.
Bob Ayling, Dyrektor Generalny British Airways powiedział: „Cieszymy się z zacieśnienia współpracy z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT – przewoźnikiem o silnej pozycji rynkowej, dysponującym nowoczesną flotą, oferującym wysoki poziom usług. Razem zapewnimy naszym pasażerom najlepszą obsługę i dostęp do globalnej siatki połączeń. Jestem niezmiernie zadowolony z tego, iż sieć europejskich aliansów British Airways nabiera realnego kształtu.” [www.first.pl ]
British Airways związały się już z przewoźnikami z Francji i Niemiec. Niedawno weszła w życie umowa code share między BA i liniami Finnair. British Airways podpisały także list intencyjny z Iberią.
Jan Litwiński, Prezes Zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT stwierdził: „podjęliśmy współpracę z British Airways, najlepszym przewoźnikiem w Europie z myślą o naszych pasażerach. Staraliśmy się, aby negocjacje szybko posuwały się do przodu i teraz możemy zaoferować naszym pasażerom wspólną obsługę na najwyższym poziomie.” [www.first.pl ]
Kraków, Londyn, 15 października 1998 roku: Przewoźnicy podjęli decyzję o wspólnych lotach na trasie Kraków – Londyn (lotnisko Gatwick).
Od sezonu zimowego obaj przewoźnicy oferować będą sześć lotów tygodniowo na trasie Kraków – Londyn (każda z linii obsługiwać będzie trzy połączenia). Jednocześnie LOT przeniesie swoje operacje z Terminalu Południowego londyńskiego Gatwick na Terminal Północny, z którego wspólnie będą korzystać obaj przewoźnicy.
Umowa ta zapewni więc jeszcze lepszą obsługę pasażerów oraz nowe możliwości podróżowania. Pasażerowie będą podróżować szybciej i bardziej komfortowo. Zyskają także dostęp do szerokiej siatki dogodnych czasowo połączeń obu przewoźników. Połączenie Kraków-Londyn będzie trzecim obsługiwanym wspólnie przez BA i LOT. BA i LOT będą wzajemnie honorowały swoje programy frequent flyer na trasie Kraków – Londyn, tak jak na dwóch pozostałych połączeniach objętych umową code-share. Pasażerowie będą więc mogli zbierać i wykorzystywać zebrane kilometry już na trzech trasach objętych wspólnymi kodami BA oraz LOT. British Airways i Polskie Linie Lotnicze LOT będą dążyć do rozszerzenia code sharingu na inne trasy, zapewniając jeszcze lepszą obsługę i nowe możliwości podróżowania między Polską a Wielką Brytanią. Linie nie wykluczają możliwości podjęcia rozmów na temat inwestycji kapitałowych BA.
Londyn, 1 marca 1999: British Airways i Polskie Linie Lotnicze LOT ogłosiły dziś rozszerzenie umowy o wspólnych lotach i pogłębienie współpracy w ramach programów frequent flyer. Przewoźnicy zapewnią swoim pasażerom podróżującym z i do Europy Centralnej szerszy wybór połączeń, dodatkowe usługi i korzyści. Linie oferować będą 48 lotów tygodniowo pomiędzy Polską a Wielka Brytanią.
Od sezonu letniego, czyli od 28 marca 1999 roku, BA i LOT rozpoczną wspólne loty na trasie Warszawa – Londyn (lotnisko Heathrow). Liczba połączeń na tej trasie wzrośnie o 3 tygodniowo. Przewoźnicy będą więc wspólnie oferować 35 lotów w tygodniu, w tym BA będą obsługiwały 14, a LOT 21 z nich.
British Airway jest najpoważniejszym kandydatem do kupna części LOT-u, jest to dobry inwestor bo odgrywa kluczową rolę w Oneworld Alliance, do którego chce dołączyć LOT [].
Brytyjczycy uważają, że Warszawa mogłaby stać się centrum przesiadkowym nie tylko ze wschodu na zachód, ale również z północy na południe. British Airways wydelegowały do Warszawy menedżera, który jest odpowiedzialny za alians z Polską [„Rzeczpospolita” 9/04/1999,].
POROZUMIENIE CODE-SHARE Z FINNAIR
Umowa code-share, która została podpisana 11 marca 1998 roku w Warszawie pomiędzy Polskimi Liniami Lotniczymi LOT S.A. a liniami FINNAIR, ma zapoczątkować ściślejszą współpracę obu przewoźników. Zgodnie z jej treścią połączenie na trasie Warszawa-Helsinki obsługiwane będzie przez samoloty FINNAIR 7 razy tygodniowo i 6 razy w tygodniu przez samoloty LOT-u. Rejsy obu linii lotniczych będą podwójnie oznakowane: LO/AY, a każdy z przewoźników będzie wymieniał miedzy sobą po 30 miejsc w każdym rejsie, w obu klasach. Obie linie lotnicze ustaliły również ujednolicenie obsługi cateringowej w samolotach na tej trasie. W przyszłości obaj przewoźnicy zakładają rozbudowanie i powiązanie komunikacji lotniczej do krajów Bałtyckich – pierwsze wspólne rejsy planowane są już w sezonie LATO 1999. Obie linie lotnicze planują również współpracę na połączeniach atlantyckich i dalekowschodnich w najbliższej przyszłości
Połączenia Polskich Linii Lotniczych LOT do Finlandii mają długą historię, sięgającą początków działalności naszej linii. W 1936 roku podpisano w Turku międzypaństwową umowę lotniczą pomiędzy Polską a Finlandią. W uroczystości podpisania tego dokumentu wziął udział legendarny dyrektor LOT-u pilot kapitan Wacław Makowski. 29 kwietnia 1937 roku LOT uruchomił najdłuższe lotnicze połączenie południkowe międzywojennej Europy o długości 4300 kilometrów Trasę Helsinki – Warszawa – Lydda (dzisiejszy Tel Aviv). Eksploatacja tej linii została uznana za jedno z największych osiągnięć technicznych i organizacyjnych ówczesnego lotnictwa cywilnego. Tuż przed wybuchem wojny, w 1939 roku, samoloty LOT-u obsługiwały 6 międzynarodowych wieloodcinkowych linii lotniczych. Jedną z najważniejszych była linia Helsinki – Tallin -Ryga – Kowno – Wilno – Warszawa – Kraków – Budapeszt. Na swoich połączeniach od 1935 roku LOT eksploatował samoloty Douglas DC-2, Lockheed L- 10-A Electra i Junkers Ju-52 a od 1938 roku również najnowocześniejsze samoloty Lockheed L-14 H Super Electra. Na pokładzie właśnie takiego samolotu kapitan Makowski wykonał pierwszy transatlantycki rejs dostawczy, który miął zapoczątkować pierwsze w historii naszej linii loty za Ocean.
Wybuch II Wojny Światowej przerwał rozwój LOT-u. Jednak zaraz po wojnie samoloty z Żurawiem na ogonie zaczęły powracać na międzynarodowe lotniska. 3 czerwca 1965 Polskie Linie Lotnicze LOT wznowiły połączenia do Helsinek.
W ostatnich latach obserwujemy systematyczny wzrost przewozów LOT-u na trasie do/z Helsinek. W 1996 roku samoloty LOT-u przewiozły na tej trasie 28.600 pasażerów zaś w 1997 roku 31.615. Wzrastają również przewozy cargo i poczty [PLL LOT S.A., „Żurawie”, nr.5, Warszawa 1998].
UMOWY PRZEWOZOWE Z ALITALIA I AIR FRANCE
21 marca Polskie Linie Lotnicze LOT i włoskie Alitalia podpisały porozumienie (które weszło w życie 30 marca) o współpracy na połączeniach lotniczych między Polską a Włochami. Code-share będzie obowiązywał na liniach:
• z Warszawy do Rzymu, samolotem LOT-u w poniedziałki, wtorki, środy, piątki i soboty oraz w czwartki i niedziele samolotem Alitalii, MD-80,
• z Warszawy do Mediolanu w środy, piątki, soboty samolotem LOT-u (w piątki dodatkowo z miedzylądowaniem w Krakowie) oraz we wszystkie dni tygodnia oprócz niedziel samolotem MD-80 należącym do przewoźnika włoskiego.
Od 1 maja tego roku wchodzi natomiast w życie umowa code-share i blocked space LOT-u z Air France. Obie linie będą wspólnie eksploatowały połączenia na trasach:
• z Krakowa do Paryża, z Warszawy do Lyonu i Nicei na zasadzie stałej odsprzedaży bloku 30 miejsc każdemu przewoźnikowi (umowa blocked space) oraz
• Paryż – Warszawa – Paryż, gdzie będzie obowiązywał stały blok 15 miejsc odsprzedawanych każdemu partnerowi (umowa code-share).
Nastąpi też zwiększenie rejsów do 28 tygodniowo.
CODE-SHARE Z IBERIĄ
3 lutego 1999 roku prezes PLL LOT S.A.- Jan Litwlnski oraz Xabier De Irala, prezydent IBERIA Airlines, podpisali umowę dotyczącą wykonywania rejsów w formule code-share na trasie Warszawa – Madryt – Warszawa. Przewoźnicy wspólnie oferują swoim pasażerom wiele dogodnych połączeń tranzytowych. Pasażerowie LOT -u uzyskają dobre połączenia do portów na półwyspie Iberyjskim, w Ameryce Południowej i Środkowej i Afryce Północno-Zachodniej, IBERIA rozwinie siatkę połączeń do portów w Europie Środkowej i Wschodniej, Zarówno LOT jak i IBERIA deklarują długookresową współpracę, która ma przynieść wymierne korzyści obu stronom [PLL LOT S.A., „Żurawie” nr.2/3, Warszawa 1999].
Od 1 lutego LOT znacznie zwiększa częstotliwość połączeń (z jednego dotychczas do pięciu rejsów tygodniowo – w najlepszej porze dnia). LOT będzie mógł zaproponować swoim klientom przeloty do portów lotniczych w Hiszpanii, Portugalii, Ameryce Południowej i Środkowej (Alicante, Almeria, Barcelona, Bilbao, Bogota, Buenos Aires, Caracas, Dakar, Fuerteventura, Granada, Hawana, Ibiza, Jerez de la Frontera, Lanzarote, Las Palmas, Lima, Lizbona, Malaga, Managua, Palma (Majorka), Panama, Porto, Rio de Janeiro, Santiago de Chile, San Jose, San Juan, San Sebastian, Teneryfa, Walencja) oraz Afryce Północno-Zachodniej.
IBERIA i LOT współpracują z członkami globalnej grupy aliansowej oneworld, Obaj przewoźnicy starają się o członkostwo w tym aliansie [PLL LOT S.A., „Żurawie” nr.2/3, Warszawa 1999 ].
Jeżeli inwestoem strategicznym w prywatyzacji PLL LOT stałby się British Airways- inicjator sojuszu, polski przewoźnik mógłby stać się jego pełnoprawnym uczestnikiem prawdopodobnie w ciągu kilkunastu miesięcy. Iberia już otrzymała oficjalne zaproszenie do Oneworld.
12 lutego brytyjskie linie nabyły 9% udziałów Iberii, natomiast 1% nabył amerykański przewoźnik American Airlines. Obie linie są partnerami LOT-u, a zarazem inicjatorami aliansu Oneworld [„Okęcie Airport Magazine” nr.4, Warszawa 1999].
WSPÓŁPRACA Z DEUTSCHE BA
Polskie Linie Lotnicze LOT SA w ramach porozumienia z British Airways, zawartego 15 stycznia 1998 w Warszawie, podpisały porozumienie o nawiązaniu współpracy z Deutsche BA. Jest to linia lotnicza działająca na rynku wewnątrzniemieckim i mająca dobrze rozwiniętą sieć połączeń krajowych. ,Jej głównym udziałowcem jest British Airways. Dzięki temu trójstronnemu porozumieniu LOT British Airways i Deutsche BA rozpoczynają nowy etap współpracy, która w przyszłości doprowadzi do:
· koordynacji rozkładów, co zapewni pasażerom wygodne połączenia, w tym między Polską a Niemcami;
· zintegrowania systemów Frequent Flyers, dzięki czemu pasażerowie będą mogli gromadzić przeleciane kilometry/mile na wszystkich trasach obsługiwanych przez trzech partnerów;
· ujednolicenia standardów obsługi pasażerskiej na obsługiwanych trasach;
· wspólnej odprawy pasażerskiej, w tym do koordynacji systemów odprawy pasażerskiej na obsługiwanych trasach, umożliwiającej łatwiejszy transfer ruchu pasażerskiego w portach tranzytowych;
· wspólnych przedsięwzięć marketingowych i promocyjnych.
Intencją LOT-u, British Airways i Deutsche BA jest wzbogacanie wspólnej oferty przewozowej i uczynienie jej jak najbardziej atrakcyjnej dla klientów tych linü. Prezes PLL LOT S.A. Jan Litwiński, Dyrektor Generalny British Airways Bob Ailing i Dyrektor Generalny Deutsche BA Carl Michel zgodnie podkreślają, że porozumienie przysporzy również uczestnikom aliansu dodatkowych korzyści oraz wzmocni ich zdolność do konkurowania z innymi liniami i grupami linü lotniczych. W przypadku współpracy na liniach między Polską i Niemcami, jednym z ważnych celów jest zwiększenie oferty przewozowej – zarówno jeśli chodzi o liczbę obsługiwanych portów, jak i łącznej liczby rejsów.
Obecnie LOT oferuje ponad 80 rejsów tygodniowo z Polski (z Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia, Poznania i Gdańska) do Niemiec (Frankfurt, Berlin, Hamburg, Düsseldorf i Monachium) [„Rzeczpospolita” 21/01/1998].
Warto dodać, że drugim europejskim partnerem Deutsche BA jest Finnair, który również współpracuje z PLL LOT S.A [PLL LOT S.A., „Żurawie” nr.8, Warszawa 1998].
W tym roku planowane jest podpisanie kolejnych umów m.in. z Sabeną, a także rozszerzenie porozumienia code-share ze Swissair na liniach łączących Polskę ze Szwajcarią. W tym roku jest spodziewane podpisanie umowy z rządem kanadyjskim o uruchomieniu regularnych rejsów do Toronto i porozumienie code-share z jednym z przewoźników kanadyjskich. Od dwudziestu łat LOT utrzymuje tylko czarterowe połączenie Warszawy i Toronto [„Rzeczpospolita” 21/03/1999].
UMOWA O WSPÓŁPRACY PLL LOT SA Z DHL WORLDWIDE EXPRESS.
Biuro Cargo i Poczty Polskich Linii Lotniczych LOT i DHL Worldwide Express zawarły umowę o współpracy operacyjno-marketingowej. W wyniku tego porozumienia DHL otwiera regularne połączenie lotnicze na trasie z Brukseli do Warszawy, które będzie opatrzone LOT-owskim oznakowaniem rejsu. Linie te będzie obsługiwał samolot Boeing 727 w barwach DHL. Wprowadzony 8 września do eksploatacji na trasie Bruksela – Warszawa – Bruksela samolot Boeing 727 przystosowany jest do przewozu 21 ton ładunków. Jednocześnie dotychczas latający na trasie Kopenhaga – Warszawa – Katowice samolot AN-27 zostanie skierowany na trasę Berlin – Katowice. Alan Cassels, dyrektor generalny DHL Poland, komentując to wydarzenie powiedział, ze „zarówno LOT jak i DHL będą mogły osiągnąć korzyści z tego porozumienia. DHL umożliwi ono kontynuowanie szybkiego rozwoju usług w zakresie dostaw przesyłek w systemie „od drzwi do drzwi” zaś LOT Cargo pozyska możliwość wykorzystania pojemności samolotu frachtowego, której dotychczas nie posiadał”. Wojciech Znyk, dyrektor LOT Cargo, podkreślił, iż „DHL długo oczekiwał na możliwość otwarcia połączenia frachtowego do Warszawy Boeingiem 727.
Dzięki osiągniętemu porozumieniu LOT Cargo zdobywa nowe możliwości działania, a DHL może zaspokoić oczekiwania swoich klientów”. Zmiany te już zaczęły przynosić efekty, a przewidywania na przyszłość są bardzo optymistyczne. Jako główny agent ds. sprzedaży dla DHL Aviation na obszarze Polski, LOT Cargo uzyska dostęp do floty lotniczego przewoźnika frachtowego o największym zasięgu w Europie, w której operuje 57 samolotami 5 dni w tygodniu, a na jego flotę powietrzną składają się samoloty typu DC-8, Boeing 727, Convair 580 i Antonov 26. Część porozumienia dotycząca umowy handlowej, ustanawia LOT generalnym Agentem Sprzedaży (GFX Express Cargo) na siatkę połączeń DHL i dotyczy przewozu zapewniającego dostarczenie przesyłki z portu nadania do portu odbioru w ciągu najwyżej 24 godzin. Towary mogą być przesyłane do blisko 70 portów. Sprzedaż tych usług będzie prowadzona za pośrednictwem sieci agentów LOT-u w Polsce.
POROZUMIENIE O UTWORZENIU SPÓŁKI JOINT-VENTURE Z GENERAL ELECTRIC
26 marca 1998 roku w Warszawie, Andrzej Słodownik, wiceprezes Polskich Linii Lotniczych LOT oraz William Vareschi, prezes generalny General Electric Engine Services, podpisali Memorandum of Agreement o utworzeniu spółki joint-venture, która zajmować się będzie serwisem silników CFM 56-3 eksploatowanych przez LOT w samolotach Boeing 737. Oficjalne powołanie spółki jest przewidziane jeszcze przed końcem bieżącego roku. 51% udziałów spółki będzie należało do Polskich Linii Lotniczych LOT, a 49% do General Electric Aircraft Engines.
Jest to pierwsza spółka w branży lotniczej, jaką General Electric zawiązuje w Polsce. Jednocześnie jest to jeden z elementów globalnej strategii inwestycyjnej GE polegającej na zwiększaniu obecności tego koncernu w wielu krajach na całym świecie, w tym i w Polsce. Strategia ta ma zapewnić lepszą obsługę wszystkich klientów kompanii.
LOT został wybrany spośród wielu innych linii lotniczych w tej części Europy. O wyborze Polskich Linii Lotniczych LOT zadecydowała przede wszystkim bardzo wysoka jakość obsługi silników przez PLL LOT, wysoki poziom umiejętności fachowców LOT oraz odpowiednia baza techniczna firmy. Zarówno LOT jak i GE są zainteresowane wykorzystaniem infrastruktury warszawskich Wojskowych Zakładów Lotniczych Nr 4, które posiadają hamownie silników niezbędne do ich testowania [www.lot.com.pl/news].
Dzięki podpisanemu porozumieniu LOT wchodzi na światowy rynek remontów silników lotniczych. Zarząd LOT-u spodziewa się, że utworzenie spółki joint-venture pozwoli na znaczne obniżenie kosztów obsługi silników w tych 15 samolotach LOT-u, w których silniki CFM 56-3 są eksploatowane oraz w dużym stopniu polepszy wykorzystanie bazy technicznej LOT-u. Początkowo spółka zajmować się będzie jedynie remontami silników samolotów Boeing 737, lecz w przyszłości będzie także wykonywać remonty i naprawy silników do innych typów samolotów, a z usług spółki będą mogły korzystać wszystkie linie lotnicze. Warto podkreślić, ze LOT należy do największych klientów GE w tej części Europy.
Mimo dobrych prognoz dla tego segmentu rynku, należy jednak spodziewać się silnej konkurencji, zwłaszcza ze strony Niemiec, zachodniego sąsiada Polski.
General Electric jest firmą mającą zasięg światowy i dominującą nie tylko w dziedzinie silników lotniczych. GE ma także znaczący udział w globalnej produkcji światowych przemysłów: energetycznego, elektromaszynowego, chemicznego, kosmicznego, militarnego oraz środków transportu – wykorzystując w każdej z tych dziedzin produkcji nowatorskie techniki zarządzania.
